Uncategorized

آشنایی با مراحل صادرات کالا

آشنایی با مراحل صادرات کالا

آشنایی با مراحل صادرات کالا

برای اینکه بتوانیم در کشور اقتصاد پویایی داشته باشیم می‌بایست در بخش صادرات کالا نقشی مهمی ایفا کنیم. از طرفی، برای اینکه در این بخش عملکرد مناسبی داشته باشیم بایستی یک سلسله مراتبی را رعایت کنیم. این موضوع مهم است، چرا که در توسعه و پیشرفت هر کشوری از جمله ایران صادرات سهم به سزایی داراست. پس، بهتر نیست شمایی که در بخش تولید نقشی را بر عهده دارید در مورد مراحل ورود کالا به کشور اطلاعات بیشتر و به‌روزتری را کسب کنید. در این مقاله مراحل صادرات کالا را باهم بررسی میکنیم.

در صورتی که به عنوان تولید‌کننده و صادر‌کننده چنین اهدافی را دنبال می‌کنید می‌توانید در مقاله پیشرو با عنوان معرفی مراحل صادرات کالا تیم آهون را تا پایان دنبال کنید.

صادرات کالا چیست؟

در ابتدای بحث معرفی صادرات کالا می‌خواهیم یک تعریفی مختصر در مورد خود این موضوع داشته باشیم. وقتی کالایی از کشور خارج می‌شود به تبع مقصدی دارد و مقصد هم کشورهای خواستار آن کالا یا ماده، محصول و … هستند. جالب است بدانید خود صادراتی که از طریق گمرک انجام می‌شود دو نوع را شامل می‌شود که صادرات موقت و قطعی در این تقسیم‌بندی قرار می‌گیرد.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید، زمانی‌که شما قصد دارید در بخش ورود کالا به یک یا چند کشور فعالیت کنید، می‌بایست از محصول خود اطلاعات و شناخت کافی و لازم داشته باشید. از طرفی، جامعه هدفتان را به خوبی بشناسید. به این شکل در ادامه فروش خوبی نصیبتان می‌شود. پس با توجه به فعالیتی که دارید قبل از هر کاری بایستی نیاز بازار هدفتان را بشناسید.

در ادامه برای اینکه بهتر بتوانید در امر صادرات کالا خوب ظاهر شوید می‌بایست از مراحل آن هم شناخت داشته باشید.

مراحل صادرات کالا کدامند؟

برای هر کاری از جمله صادرات کالا بایستی از تعدادی مراحل گذر کنید تا بتوانیم به نتایج مطلوبی در این بخش و به خصوص توسعه اقتصاد کشور دست پیدا کنید. در دنباله مقاله بیشتر در این مورد صحبت می‌کنیم.

در ابتدا می‌بایست با مراحل خروج کالا از کشور از جمله، تعیین استراتژی، شناسایی بازار هدف، شناسایی کالای خوب، بررسی فرآیند صادرات، اطلاعات نسبتاً خوبی داشته باشید.

گام نخست- تعیین استراتژی

در این قسمت که قدم اول را در صادرات کالا را دربر‌می‌گیرد، شما بایستی برای این خرید و فروش جهانی خود استراتژی داشته باشید. این گفته به این معناست که کشور یا کشورهایی که قرار است کالای خودتان را به آن وارد کنید چه مشخصه و ویژگی دارند. آیا کالای شما نیاز بازار آن کشور را تا حدود زیادی برآورده می‌کند؟ قیمت گذاری بر چه مبنایی از سمت شما انجام می‌شود. برای فروش و درخواست بیشتر چه کاری در بخش بازاریابی انجام دادید؟

گام دوم- شناسایی بازار هدف

بعد از گذر از مرحله اول حال بایستی بر روی کشور یا کشورهایی که صادرات کالایتان به آنها امکانپذیر است را بررسی کنید. در کل آن کشورها را مورد مطالعه قرار دهید. پس در هر کشور می‌بایست کارشناسانی مجرب و کاربلد داشته باشید تا اوضاع موجود را از نظر نیاز بازار را بررسی کنند تا در نهایت بتوانید در کشور مورد نظر برای صادر کردن کالا اقدامات مناسبی و بجا انجام دهید.

گام سوم- کالای خوب و باکیفیت کدام است؟

وقتی نیاز کشور مورد نظر را براساس کالای تولیدی خود شناسایی کردید، در ادامه موضوعی که بایستی بررسی کنید آن است که جامعه هدف به دنبال چه نوع کالایی با چه نوع کیفیت هستند. پس این مرحله در واقع تکمیل کننده مرحله قبلی است و آن را پوشش می‌دهد.

گام چهارم- چگونگی فرآیند صادرات کالا

زمانی که سه مرحله قبلی را در بخش صادرات کالا با موفقیت به پایان رساندید بایستی از فرآیند کاری خود هم اطلاع نسبتاً کاملی داشته باشید و بر این بخش مسلط باشید، تا در نتیجه‌گیری نهایی دچار مشکل نشوید. بنابراین، بایستی  به این فرآیند آشنا باشید. در این فرآیند مطلع باشید در صورتی که می‌خواهید در بخش صادرات کالا فعالیت کنید، بایستی:

– برای اخذ کارت بازرگانی که الزامی هم هست اقدام کنید. برای اینکه این کارت را دریافت کنید به مراکز و سازمانه‌های مربوط به این بخشی سری بزنید.

– روش بازاریابی کالای مورد نظر خود را به درستی انتخاب کنید تا با بازاریابی درست در فرصت مناسب تلاشتان در آن کشور به بار بنشیند و شاهد خرید و فروش مناسبی آن کالا باشید.

-برای این که فرآیند صادرات محصول و … به خوبی پیش برود بایستی اطلاعاتی مانند قیمت خرید و تعداد کلایی که می‌توانید ارسال کنید را به خریدار نشان دهید. در این زمان اگر دو طرف معامله به توافق رسیدند قراردادی بین آنها به امضاء می‌رسد. در این زمان طی کردن باقی مراحل از جمله اقدامات گمرکی از مبداء به مقصد برای ترخیص کالا و … بر عهده صادر کننده کالا است تا آنها را پیگیری کند.

– انتقال وجه از جمله مهمترین مرحله و البته حساس‌ترین موضوع در هر تبادلی از جمله صادرات کالا است. برای این کار هم می‌توان از سیستم‌های الکترونیکی انتقال مبلغ و … استفاده کنید.

در این لحظه به بخش پایانی توضیحات مقاله آشنایی مراحل صادرات کالا رسیدیم. امید است نکات ارائه شده توسط مجموعه آهوان در این مطلب برایتان سودمند و کاربردی باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *